vakantie Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Elise Aalst - WaarBenJij.nu vakantie Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Elise Aalst - WaarBenJij.nu

vakantie Panama

Blijf op de hoogte en volg Elise

19 Oktober 2015 | Panama, Panama-stad

Sunset kijken met het team was zeker geslaagd. We hebben een lange tijd op het strand gezeten en daarna ben ik nog met 3 collega's op stap gegaan, hartstikke leuk. Ook de zaterdag ben ik op stap gegaan en daar had ik Anne gezien. Anne is een meisje uit bergeijk die ik al in Nederland kende.

De week die erop volgde ben ik nog gaan knallen op school. Het blijft pittig maar ik vind het nog steeds leuk! De warmte is wel een beetje op zijn top en dat is maar goed ook want het hoeft niet warmer te worden. De week vloog voorbij en voordat ik het wist was het donderdag en begon de vakantie.
Donderdag vroeg avond vloog ik al naar Panama. Samen met 4 anderen ging ik op vakantie om daar te gaan backbacken. Eenmaal aangekomen in Panama gingen we naar ons hostel. Voor het eerst in twee maanden was ik weer op een snelweg en ging de auto sneller dan 80 km per uur, ook zag weer eens een stad want oranjestad kan ik niet echt een grote stad noemen. Na een super gezellige avond in ons hostel gingen we de volgende dag het oude gedeelte van Panama city bekijken. Er was en mooie skyline over de grote stad en het oude gedeelte was ook prima. In de middag vlogen we naar het eiland bocas del Toro. Geloof me het was een vliegtuig van niks en de landingsbaan was helemaal het toppunt. Er stonden kinderen serieus kinderen te voetballen op de landingsbaan!

Bij het hostel hadden we een Nederlander en een paar Australiërs leren kennen. Wat echt super gaaf is, is dat Australiërs goed 2 jaar kunnen reizen! Ze gaan werken in hun land, sparen en dan reizen. Maar goed, we gingen met dat groepje eten en daarna nog op stap. Heel gezellig en een leuk plekje waarbij je zo uitkeek op het water! De volgende dag gingen we vroeg op om met een bootje een tocht te maken. We zagen dolfijnen, zeesterren en tijdens het snorkelen heel veel koraal met mooie vissen. We gingen naar een eiland, echt een expeditie Robinson eiland, dat was super mooi! Eenmaal terug gingen we iets eten, een drankje drinken en op tijd slapen want we zouden een lange dag voor de boeg hebben. We gingen naar een ander plekje weer op het vasteland. De reis zou eigenlijk 6 uur duren, wat hier op Aruba niet eens mogelijk is omdat je binnen driekwartier aan de andere kant van het eiland bent. Maar goed, we konden en taxi vinden die ons in in 3 uur naar het nieuwe hostel kon brengen. Dat was hem ook echt gelukt. Met een ritje door de natuur was dat totaal geen straf. Eenmaal daar waren we nog op tijd om met een activiteit mee te gaan. Het eerste was een waterval waarbij je van een rots 7 meter naar beneden kon springen. Daarna gingen we naar een hotspring oftewel een natuurlijk warm waterbad. Na twee maanden koud douchen was dat wel fijn. Eenmaal terug bij het hostel besloten een jongen en ik om de vulkaan te beklimmen. Daarvoor kwamen we ook in Boquette, maar we hadden van te voren de hoop opgegeven omdat we niet de goede kleren hadden meegenomen en het was eigenlijk niet mogelijk omdat we maar 1 nacht zouden blijven en je in de nacht moest lopen. Maar die jongen en ik wilde graag lopen dus zijn we snel kleren gaan kopen zodat we het warmer zouden hebben. Vlug eten en twee uurtjes slapen. Om half 12 stonden we voor de vulkaan en konden we beginnen aan onze klim. Het was donker dus we moesten met onze zaklampen lopen. Ik had van tevoren niks tegen ons pap en mam gezegd omdat die twee Nederlandse meiden waren verdwaald om Boquette... Dan is het niet gaaf als je dochter in het donker, zodat gids de jungle in gaat. We wisten dat er maar 1 breed pad was en dat pad moest je volgen. Na een klim van 5 uur kwamen we boven. Het was ijskoud! Gelukkig was er een man van het weerstation en mochten we bij hem binnen zitten. Binnen was het net zo goed koud, maar daar waaide het niet. Hij had bedden staan dus konden we nog mooi een uurtje op bed liggen. Daarna gingen we naar buiten en het uitzicht was geweldig!! De zon kwam op een het was echt heel mooi. Ook zagen we aan beide kanten de oceaan, echt gaaf. Om half 8 begonnen we aan onze terugtocht. Toen we zagen wat we op de heenweg hadden gelopen, mochten we best trots zijn. Wat een klim was dat, vooral met die rotsen die het niet echt makkelijker hadden gemaakt. Eenmaal beneden waren we heel blij dat we er waren. Het was ondertussen 11 uur in de ochtend. Jammer genoeg was er geen taxi te zien en konden we nog 15 minuten lopen voordat we eindelijk een taxi tegenkwamen. Goed en wel terug in ons hostel kon ik nog 2 uurtjes slapen voordat we verder gingen naar het volgende plekje. Toen we aankwamen in David (de tweede grootste stad van Panama) was het al snel duidelijk dat daar niks te doen was. We zouden 10 min moeten lopen voordat we bij ons hostel waren dus dat deden we. Helaas zijn de mensen in Panama heel vriendelijk en willen ze je graag helpen ook al weten ze het niet. We waren 20 mijn aan het lopen en hadden ons hostel nog steeds niet gevonden. Toen we de om de weg vroegen werden we alle kanten opgestuurd. Een mevrouw wist zeker waar het hostel was en besloot ons er naar toe te brengen. We konden met 3 mensen in de auto. Die jongen die ook de vulkaan had beklommen en ik gingen met de auto. Gelukkig want het was nog wel een stukje lopen. Na het eten ben ik als een blok in slaap gevallen (ondanks de hitte want er was geen airco en ondanks het idee dat er kakkerlakken rondliepen).

De dag erna gingen we met de bus naar Panama city. De reis duurde 7/ 8 uur dus dat was ook het enige wat we hadden gedaan. In de avond nog een leuk spelletje gespeeld en naar bed. De dag daarop gingen we shoppen (want in Aruba kan dat echt niet!) We hebben 7 uur lang geshopt en niet eens driekwart van het winkelcentrum gehad. Het was echt zo groot!
Tijdens de reis hadden we verschillende mensen leren kennen. In de hostels leer je heel snel nieuwe mensen kennen wat echt super gezellig is. In de avond gingen we dan ook mensen opzoeken die we eerder die reis hadden leren kennen. Ook de jongens die we eerder die avond hadden leren kennen gingen mee. Eenmaal bij de plek waar we hadden afgesproken zag ik ook nog mensen die de vulkaan hadden beklommen. Oftewel een soort reünie. Het was een leuke, gezellige late avond.

De laatste dag deden we rustig aan. We gingen naar ons hotel en daarna naar het Panama kanaal. Het Panama kanaal vond ik iets minder. Het stelde niet veel voor... In de avond zijn we nog ergens wat gaan eten en hebben we rustig aan gedaan want de volgende dag vlogen we weer terug naar Aruba.
Ik moet zeggen dat dat heel vreemd is. Je gaat weer naar huis, maar niet zoals je anders maar huis gaat. Ik kwam thuis en was alleen terwijl ik anders altijd iemand om me heen heb en meteen vertel hoe mijn vakantie was. Na een wasje ging ik boodschappen doen. Toen ik daarvan terugkwam, kwam mijn buurvrouw meteen naar me toe en kon ik alsnog mijn vakantie verhalen vertellen.

Mijn vakantie wad echt geweldig ook omdat ik nog nooit zo'n vakantie heb gehad. Hetbackpacken vond ik echt heel gaaf. Nu ben ik al weer druk bezig op school en daar ga ik lekker verder

  • 19 Oktober 2015 - 23:37

    Jeanny:

    Jaja, tis maar goed dat je niks gezegd hebt

  • 20 Oktober 2015 - 12:08

    Isabel:

    Wauw Elise wat gaaf!! Je bent duizend ervaringen rijker als je straks thuis komt. Super knap van je dat je het allemaal doet! Veel succes weer op school :)

  • 22 Oktober 2015 - 03:25

    Gaudia:

    Hoi Elise, wat een mooi reisverslag, super, en zo'n klim maken, echt stoer hoor. Nou werk ze weer want vakanties zijn zo om helaas. groetjes t Gaudia

  • 26 Oktober 2015 - 08:18

    Saskia:

    Beetje late reactie maar wat een supergave reis zeg.
    Super stoer om zo die vulkaan te beklimmen. goed zeg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 13 Juli 2015
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 16198

Voorgaande reizen:

22 Juli 2015 - 22 Juli 2016

Aruba

Landen bezocht: